ПРОЕКТ „ДА ИГРАЕМ ОТНОВО“ 2017-2018 г.
Проектът е осъществен в партньорство с Каритас България в периода март, 2017 – декември, 2018 г. в подкрепа на ранното детско учене чрез програми основани на игра и финансиран от бюджета на Фондация за децата в риск по света на стойност 17 196 лв.
Как стигнахме до проекта?
ФДРС е организация, която работи с най-уязвимите групи в страната още от своето основаване. В последните години броят на семействата, които са преживели травмата от войната в Близкия изток и решават да останат в страната, нараства. Трудностите свързани с адаптацията им след получаване на бежански статут в още по-голяма степен засягат семействата с малки деца. Наред с проблемите от битов характер и трудова заетост, те се сблъскват и с такива свързани с интегрирането на децата в детска градини или училище. При повечето от децата пречка се оказва недоброто владеене на български език и трудностите за функциониране в група. За майките ангажирани основно с грижата за децата се прибавя и ограничената социална среда, в която живеят. Тези проблеми поставиха необходимостта ФДРС да работи с тази уязвима група като подкрепя както децата, така и техните родители.
Какво искаме да постигнем в проекта?
Да се осигури защитена и стимулираща детското развитие и учене среда за деца от семейства на бежанци.
Задачи на проекта:
1. Децата да придобият умения за участие в структурирани индивидуални и групови дейности, които подкрепят детското развитие чрез игра;
- Да се осигури възможност за участие на всички деца в групови програми насочени към тяхното езиково и социално развитие чрез програмите „Музика в действие“ „Разкажи приказката“;
3. Да се стимулира индивидуалното развитие на всяко дете чрез подхода “Направи, кажи, играй“.
Място на осъществяване на проекта:
- Център за интеграция на бежанци и мигранти “Света Анна“, Каритас България, Град София;
- Хлебна къща – София
Кого подкрепя проектът?
Деца на възраст от 0 до 12 години от семейства с бежански или хуманитарен статут, които ползват подкрепа от Център за интеграция на бежанци и мигранти “Света Анна“, Каритас България, София. Повечето от децата са от многочленни семейства от Сирия и Ирак.
Как работихме, за да постигнем целите ?
Практическите игрови сесии се провеждат три пъти седмично по два часа от 2 специалисти игра – с български и арабски език. По време на заниманията на децата майките изучават български език в близост до помещението, където са децата. В процеса на адаптация на децата в групата и при възникнала необходимост, децата могат да контактуват с майките си.
Водещи принципи в работата ни с децата по време на проекта са:
• съобразяване с индивидуалния темп на развитие на детето;
• зачитане на културалните особености;
• информиране и договаряне на дейностите с родителите;
Всяка сесия започва и завършва с конкретна дейност, която да осигури на децата усещане за предсказуемост и сигурност. Динамиката на заниманията се определя от броя на децата и подгрупите, които се формират по близка възраст.
Броят на децата в една игрова сесия варира в зависимост от желанието и възможността на майките да посетят Център “Света Анна“.
Какво постигнахме
- Проведени бяха над 200 игрови сесии с децата;
- Над 50 деца взеха участие в проекта;
- В края на проектния период децата придобиха умения за участие в структурирано групово занимание, разширен речник на български език, за някои от тях е налице готовност за включване в ДГ или училище.
Какво научихме от проекта?
- Мястото на първоначално провеждане на сесии, интеграционният център, не благоприятстваше за работата със семействата. От една страна за тях това е място, в което те получават помощ по отношение на техните базови нужди свързани с научаването на езика и/ или намирането на работа и подобряването на родителстването не е приоритетно в техния живот.
- Втората фаза от проекта в Хлебна къща, София се отрази благотворно както на децата, така и на майките с възможността да общуват с български деца и семейства в среда, която културно и общностно място като Хлебна къща създава;
- Включването на майките в игровите сесии на децата повлия положително на активността на децата и овладяването на умения свързани с различни области от тяхното развитие.