ПРОЕКТ „ИГРА ЗА ПОСТИЖЕНИЯ“ 2017-2018 г.
Проектът е осъществен в 11 ДГ „Звънче“, община Търговище в партньорство с Клуб на нестопанските организации (КНСО) гр. Търговище в периода февруари, 2017 – юни, 2018 г. и изцяло финансиран от бюджета на Фондация за децата в риск по света на обща стойност 21 485 лв.
Обосновка на проекта
Подготовката на проекта е резултат от успешното партньорство между ФДРС и КНСО Търговище, които през годините успяха да развият успешни практики (МБАЛ Търговище, читалище “Светлина”, с. Давидово) и идентифициране на нужди от подкрепа на деца в образователни услуги. Наблюденията на двете организации показват необходимостта от подкрепа на формалната образователна система в прилагането на програми основани на игра за постигане на образователните цели в детска градина. Анализът показа и наличието и на голям брой деца билингви от ромски и турски произход в детските градини в общината, които се адаптират по-трудно поради слабото владеене на български език, когато постъпват в детската градина. В същото време в този период ФДРС навлезе в по-зрял етап от своето развитие, в което развитието на практики основани на доказателства е по-широко застъпено. Това от своя страна доведе до включването на проучване ефективността на програмата “Елементът Игра“.
Какво искахме да постигнем с проекта?
- Да се подкрепи развитието на пълния потенциал на деца в ОДЗ;
- Да се стимулира участието на родителите в грижата за развитието на децата им;
- Да се открие изоставянето на ранен етап и да се предприемат навременни интервенции;
Да се пилотира успешна практика в подкрепа на ранното детско развитие в ОДЗ.
С кого работихме в проекта?
- Деца от първа група на детска градина в ОДЗ „Звънче“ и ОДЗ „Радост“;
- Родители на децата, включени в игровите сесии;
- Учители в детска градина;
- Ръководен екип – директор, представители на община, РИО;
- Специалисти за работа с деца – игро-терапевт и специалист диагностика на детското развитие, обучител.
Как работихме за да постигнем целите?
- Игрови сесии – три пъти седмично се провеждаха сесии по Програма „Елементът Игра“ в групата в детска градина водени от специалисти игра от КНСО с подкрепата на учителки от детската градина.
- Подкрепа на родителите чрез образователни сесии за родители
Веднъж месечно образователни семинари се провеждат с родителите по различни теми, включващи детското развитие, привързаността, травмата, позитивното родителстване и др. Образователните сесии също предоставят възможност на родителите да общуват, да споделят опит и да се научат да се подкрепят взаимно.
- Оценка на ефективността на програмата „Елементът Игра“
За целта бяха проследени резултатите от развитието на децата на една възраст (първа група на ДГ), които са обхванати в две групи в детската градина. Едната от групите – експериментална, включваше децата, обхванати в ежеседмичните игрови сесии. Децата от групата във филиал “Радост“, които бяха контролна група в проведеното проучване участваха само в обичайните занимания в ДГ. Проучването се проведе чрез скрининг на детското развитие DP3 три пъти в 18-месечния период на изпълнение на проекта.
Какво постигнахме в края на проекта?
Проектът успя да достигне до деца, учители и родители, като по този начин създаде благоприятни условия за промяна при всяка една от групите и обучителната среда в детската градина. Учители преминаха въвеждащи и надграждащи обучения и супервизия. Активното им участие в обученията и сесиите с децата в рамките на проекта доведе до наличието на необходимите знания и умения за самостоятелно провеждане на програмите след неговото приключване. Бяха проведени 130 групови игрови сесии и 104 индивидуални игрови сесии с деца със обучителни затруднения.
При всички деца се отчита напредък в различните сфери на детското развитие; по- добра адаптация в група, спазване на правила и съобразяване с авторитет на възрастния; разширяване на активния речников запас, натрупване на нови думи и понятия, необходими за пълноценното им включване в живота, който ги заобикаля. Родители участваха в скрининга на детското развитие, в индивидуални срещи със специалисти игра и групови семинари за детско развитие.
Оценка на ефективността на програмите – анализът на резултатите от скрининга на развитието на децата в експерименталната (ЕГ) и контролна група (КГ) показва, че децата от ЕГ имат по-добри постижения във всички области развитието си. Редовното посещение на детска градина и участие на децата в груповите сесии по програмите „Библиотека на играчките” и „Разкажи приказката” води до системна и целенасочена работа на специалистите и до повишени умения у децата. Програмите “Библиотека на играчките” и „Разкажи приказката”, използвани в групова и индивидуална работа с децата от ЕГ, имат стимулиращ ефект върху развитието на децата във всяка от петте области на развитие. Програмите подкрепят ученето чрез игра и допринасят за по-доброто адаптиране и участие на децата в дейностите на детската градина.
Какво научихме от проекта?
- Програмите “Библиотека на играчките” и „Разкажи приказката”, използвани в групова и индивидуална работа с децата от експерименталната група, имат стимулиращ развитието на децата eфект във всяка от петте области на детското развитие;
- Родителите одобряват обучителна група за детско развитие в рамките на детската градина водена от външни обучители;
- Устойчивостта на програмите в детска градина би могла да се осигури с навременното и постоянно участие на представителите на образователните власти в общината.