Партньорството ни датира от 2016 г., когато в Дневния център за деца с увреждания на Комплекса е изградена пространство за учене по програмата “Елементът Игра”.
За партньора: Дневният център предлага следните дейности:
- Индивидуални занимания – работа със логопед, специален педагог, психолог, кинезитерапевт;
- Групови дейности – подпомагане процеса на адаптация, социализация, възпитание и обучение;
- Ателиета – децата получават различен опит, да придобиват знания и умения, подготвящи ги за реалния живот. Поставят се в различни ситуации, като се подкрепят от специалистите за тяхното изпълнение;
- Психологична работа с потребителите – осъществява се съобразно индивидуалните особености и потребности. Провежда се диагностична дейност, набелязва се корекционна работа. Работи се индивидуално и групово.
- Логопедична работа – обследване на децата с проблеми в развитието на речта, извършване на говорно-речева рехабилитация, постановка на фонеми, терапия при заекване, консултиране на ползвателите и техните семейства.
- Сензомоторна терапия – метод на терапия, чрез релаксация и отпускащи занимания, специално насочени към сетивните възприятия – светлина, звук, докосване, миризма и вкус;
- Двигателна рехабилитация – индивидуална и групова, за подобряване на общото физическо състояние на ползвателите, пасивна и активна гимнастика, масажни процедури и други;
- Музикотерапия – групов метод на работа за разтоварване и стимулиране на сетива и емоции, подобряване на психо-емоционалното състояние, стимулиране на познавателните процеси и процесите на комуникация.
- Занимателна терапия – занимания чрез изцяло игрови методи и подходи.
- Монтесори терапия – развива самостоятелността, грубата и фина моторика, езиковите умения, комуникативността, интелекта на детето.
- Програма “Елементът Игра” – „Библиотека на играчките“ с любезното съдействие на Фондацията за децата в риск по света.
Представяме Катерина Арабаджиева, която организира работата по програмата “Елементът Игра”. Тя е прекрасна млада жена, посветена на работата с деца и семейства, която постоянно търси професионално развитие, за да е полезна в работата си. Ето какво разказва тя за себе си:
Казвам се Катерина Арабаджиева и работя като психолог. Завършила съм бакалавър „Психология” и магистър „Приложна психология“ във ВТУ „Св.Св. Кирил и Методий“ гр. Велико Търново. Разбрах за ФДРС когато постъпих на работа в Дневен център за деца с увреждания /ДЦДУ/ гр. Търговище. С помощ от колеги, които ми показаха играчките и как да ги използвам, а след това и преминато обучение, проведено от ФДРС, аз умея да използвам пълноценно играчките от „Библиотека на играчките“. Ще ви разкажа как работи програмата през историята на едно дете:
“Той е на 3 години с диагноза Синдром на Даун. Започнахме да работим през играчките. В началото при постъпването си детето не проявяваше почти никаква емоция, единствено сигнализираше, когато изпитва дискомфорт, чрез плач. Не се обръщаше в посоката, от която идва някакъв звук. Трудно задържаше вниманието си върху дадена играчка, в повечето случаи хвърляше играчките настрани или ги поставяше в устата си. В процеса на работа бяха използвани играчките: музикална играчка маракас, дървено барабанче, първи мелодии, ксилофон, дайре, офроуд количка, лабиринт, ежедневен герой, малко товарно камионче, масажни топки, стръмна писта за състезание с колички, клоун пирамида, дървени гривнички, парад на патетата, въртяща се градина, дървени колички. Наблюдава се, че детето започна да се усмихва повече и да изразява радост. Когато чуе по-силен шум, се обръща в неговата посока. Задържа по-дълго вниманието си върху играчките и по-рядко ги поставя в устата си. Заиграва се с тях.”
Това, което ме мотивира да работя по програмата „Библиотека на играчките“ е като виждам напредъка в децата, който постигат с помощта на играчките.