Партньорството ни със сдружение „Нов път“ – Хайредин датира от 2019 г., когато се срещнахме в рамките на проект „Игра за възможности“.
За партньора: „Нов път“ е направителствена организация основана през 2004 година в Хайредин. Работи за изграждане на гражданското общество, равноправно участие на ромите в обществено-политическия и икономическия живот и подпомага социалната интеграция и личностна реализация на групи в неравностойно положение и етнически малцинства. Сдружението развива дейности в областта на здравеопазването, образованието, науката и културата и подкрепа на хора в неравностойно положение и нуждаещи се от грижи.
Към Сдружението функционира социално предприятие за отглеждане на пчели и производство на мед, което подкрепя реализацията на различни дейности. Неговата мисия е „Създаване на възможности и условия на хора от малцинствата, дълготрайно безработни и хора с увреждания, да придобият трудови навици и умения в областта на пчеларството, които ще им помогнат да реализират собствен път за интегриране и социализиране в обществото.
Представяме Спаска Петрова – експерт в сдружение „Нов път“-Хайредин. Тя е основен водещ на сесиите с деца по програма Елементът Игра® и обучител на родители. Ето какво разказва Спаска за себе си:
„Завършила съм предучилищна и начална училищна педагогика. Винаги съм мечтала да бъда учител, защото Учителят е важен човек в моя живот и в живота на всеки човек. Работила съм като детски учител в продължение на 10 години. Започнах да работя в една селска детска градина, в която имаше много деца, в група повече от 20 деца. В онова време ние учителите нямахме никакви материали и правехме всичко сами, за да го ползваме в работата с децата и това беше период, в който аз научих много от средата, от колегите ми, от децата и родителите. Имам опит като заместник-кмет по образованието в Хайредин и тази позиция ми даде друга перспектива. Разбрах, че учителят, за да си върши работата добре той трябва да има подкрепа отвсякъде – от родителите, от общността, от административните органи, всички трябва да подкрепят учителят и ранното детско образование.
За програма Елементът Игра® за първи път чух от колегите ни от Клуб на нестопанските организации в Търговище, които работеха по нея и я прилагаха на различни места. След това се запознахме с Роси Петрова от Фондация за децата в риск по света и когато тя ни разказваше за програмата, за играчките, за приказките и за музикалната програма ние бяхме много развълнувани – запалихме се за това да търсим начини да прилагаме програмата и при нас. Проектът „Игра за възможности“ ни даде този шанс. Избрахме да си партнираме с детска градина „Пролет“ в Оряхово и с читалището в с. Галово, защото те бяха нови места, с които не бяхме работили досега и искахме да развием техния капацитет.
Посещението и задържането на децата в детската градина и училището за мен е лична кауза, а това детската градина да е безплатна е нещо, за което работя през последните вече шест години. Сдружение „Нов път“ е посветено на темата за образованието и ние сме насочени към родителите и към това те да осъзнаят необходимостта от ранно детско образование и образованието като път за реализация. Последните години насърчавам млади хора да учат учителската професия, особено сред маргинализираните общности, защото те стават ролеви модели и това помага на хората от малките общности да се развиват.
Аз съм човек, който обича да действа, не мога да стоя на едно място и затова за мен работата е удоволствие. Почивам си когато пътувам, обичам да пътувам и да чета. И другото което ме радва са читалищни дейности и развитието на читалищата, защото те наистина понякога са единствените места за някакъв културен и образователен живот“
Ето един случай от опита на Спаска:
„В рамките на проект „Игра за възможности“ проведохме серия от обучения на родителите. Тази програма се провежда в 8 модула, при които се срещаме с родителите и разглеждаме различни теми от ранното детско развитие и родителските умения. Те харесват програмата, въодушевени са, ентусиазирани. Започват да обръщат повече внимание и отделят повече време за игра и споделят, че това наистина помага на децата.
Искам да разкажа за Надя. Тя е майка на едно от децата в детската градина. Тя винаги участваше в обученията с голям интерес и беше много активна, поставяше интересни въпроси и около тях родителите започваха дискусия, споделяха опит и мисли.
Разбрах, че като малка Надя е имала мечта да стане детски учител, но различни обстоятелства са поставили бариери пред нея. Оказа се, че нейното включване в обученията по проекта отново са я накарали да мечтае за учителската професия и я поканих да се включи в друга наша програма „Млади ромски педагози“, който подкрепя такива хора като нея да завършат висше образование по педагогика.
Моят опит от срещите с родители ми показа, че те искат да бъдат включени в живота на детската градина и тяхното място наистина е там. Не е важно само да дойдат и да прочетат приказка, важно е да участват активно, не само на празник, а в ежедневието на децата. Детската градина не е просто място, където сутрин оставят детето, тя е място където детето учи и се развива. Според мен тази програма може да бъде прилагана във всички детски градини много успешно като част от родителските срещи и като начин майките и бащите да засилят връзката си с детската градина и с учителите, да имат повече разбиране за етапите на детското развитие, за значението на играта и ролята на възрастния в живота на детето“.