Най-важният период за развитието на реч у детето са първите три години. Това е времето, когато мозъкът се развива най-бързо и е най-добрият период за възприемане.
От раждането си до 36-месечна възраст детето усвоява забележително количество думи (средно 600 – 800) и основните граматически правила на поне един език (поставено в подходящи условия, детето е в състояние да овладее и повече езици).
Езиковото развитие на детето продължава до към 11-годишна възраст, но с намалена активност. До петата година децата овладяват граматиката (строеж на езика). Детето натрупва пасивен речник и след това проговаря – първо то започва да разбира езика, след това да го говори. Езиковото развитие включва развитие на слушането и разбирането и развитие на говоренето. Има тясна връзка между познавателното и езиковото развитие и между развитието на езика и фината моторика (това повлиява четенето и писането в училище)
Децата, които живеят в двуезична среда, първо усвояват майчиния си език и той остава езика, на който те мислят и творят. На базата на майчиния език децата научават втори език. Те учат езика през имитация, затова е добре от ранна възраст да имат възможност да общуват и в среда на втори (официален) език. При работа с малцинствени общности, в които се говори език, различен от официалния, е препоръчително децата да бъдат стимулирани ежедневно да имат досег с официалния език през игри, слушане на приказки, слушане на песни и пеене на песни.
- Виждам, виждам
Това е игра за отгатване. Първо вие огледайте стаята и покажете на детето каква е идеята на играта, опишете нещо лесно, което се вижда, например: „Виждам нещо кръгло, то е червено, със стебло…“.Децата отгатват. Като описвате какво виждате и каните децата да отгатнат, вие сваляте напрежението от тях и се забавлявате.
- Горещо/ Студено/Хладно/ Топло
Покажете на детето какъв предмет ще скриете и когато започнат да го търсят, ги насочвайте с думите „топло, студено, горещо“ в зависимост от това дали се приближават или отдалечават от предмета.
- Изпълнение на задачи
Следване на инструкции – само до 3 стъпки.
Надграждане уменията на детето да упражнява паметта си за последователност, като всяка стъпка надгражда предходната: Скочи 1 път, Скочи 1 път и плесни с ръце, Скочи 1 път, плесни с ръце и се завърти
- Стихчета
Предложете на родителите лесни детски стихчета на различна тема. Може да ги предложите на видео или на звуков файл, за да може детето да слуша и да повтаря.
- Броилки
Децата обичат забавните рими, които може да повтарят, докато изпълняват определени действия и играят.
Тухлички
Тухличка по тухла – (на всяка сричка едната длан се поставя над другата)
къща построихме.
То-о-лкова широка – (ръцете са встрани)
то-олкова висока – (ръце горе)
А коминче? А коминче? – (ръце на кръста, оглеждат се)
Още тухлички вземете - (навеждат се с ръце до пода)
и коминче построете! – (подскачат с ръце високо горе)
Още тухлички вземете - (навеждат се с ръце до пода)
и коминче построете! – (подскачат с ръце високо горе)
Зайчета
Ето и още едно популярно и любимо стихотворение-игра! В началото научаваме целия текст с децата, като им показваме и движенията. След това играем. Възрастният казва първата част (в синьо)
Децата казват втората част (в червено) и показват движението
Събрали се зайчета…. пет. ( изнасят напред едната ръка и показват петте си пръстчета)
Строили се всички… в ред (с една ръка правят мах пред тялото на ниво пояс)
Белички… дебелички (имитационно движение с две ръце встрани , като делвичка, могат и да се поклащат)
с ушенца… като листенца (правят „ушенца“ с по 2 пръстчета над главичката си)
с мустаци… като на юнаци (с показалците на двете ръце показват от под нослето си колко са дълги мустаците. Могат да показват, че са дълги и навити на масури, т.е. да правят и кръгообразни движения)
Строили се, преброили се: едно, две, три, четири, пет….( броят пръстите на ръцете си и стигайки до 5, отново изнасят едната ръка напред и показват петте разтворени пръстчета)
и заиграли на… телефон (с едната ръка имитират слушалка на телефон и я слагат до едното ухо)
Първото казало… слон (1 дете в „телефонната слушалка“)
Второто чуло…кон (също като първото)
Третото казало… внуче (като предходните две)
Последно чуло… куче (същото прави и последното дете в редицата)
Хукнали всички през глава с вик:
„Куче! Куче! Де го, де?“ ( На „Куче! Куче!“ всички са хванали главичките си с две ръце. На“ Де го, де?“ могат да се озъртат с различни движения на тялото и позиции на ръцете)
Хайдееее, телефонът отиде( На ХАЙДЕЕЕ правят кръгове с едната ръка пред тялото, на ТЕЛЕФОНЪТ -“ слушалка“, на ОТИДЕ – разтварят двете
- Опиши и научи
Кажете на детето една дума, например къща и започнете за говорите с него за това какво има къщата – покрив, врата, прозорец, комин и т.н. Разкажете на детето от какво се правят къщите – тухли, бетон… с какво са обзаведени къщите…. Тази игра насочва децата към това да натрупват знания и да изследват, разширява кръгозора им, изостря любопитството им. Други подходящи теми са: кола (от устройството и начина на движение може да се достигне до видовете превозни средства и въобще транспорта), професии и т.н.
Четене и разказване на приказки
За децата, особено малките, гласът на родителите, когото им четат приказка, действа успокояващо дори и да не разбират съвсем каква е историята. Когато родителят чете на детето си, то се чувства не само спокойно, но и щастливо, че е отделено време специално за него, а това го кара да се чувства обичано. Тези моменти ще му помогнат да расте любознателно и умно.
Още повече, че приказките помагат на детето да развива езика. Първо, като имитира думите, които чува, а след това да ги употребява правилно. Когато детето слуша приказки, то развива въображението и да разбира кое е истинско и кое – не. Формите, цветовете и буквите лесно могат да бъдат научени чрез приказките. А това, че нещо се случва в края на приказката, защото преди това е било нещо друго, го учи на логика за това, че има причина и последствия, правилни и грешни неща.
Приказките помагат на повечето деца да се научат да общуват с другите. Те са прекрасно средство да успокоят някой от естествените детски страхове при израстването и ситуации в ежедневието, които са свързани с промени и безпокойства при детето.
И не на последно място, ако детето слуша достатъчно приказки, то ще заобича литературата и по-лесно ще се справя с ученето.
1.Четене на приказка онлайн
Дори да не сте у дома, продължавайте да четете на детето! Това е добър начин да продължите да правите любимите ви неща дори когато не сте заедно. Чете на детето приказка онлайн или по телефона. Помолете го да си представи картината – кажете му какво вие виждате на картината. След това поговорете за действието, което се развива на страницата – Аз виждам това. Виждам момченце, седнало в лодка, виждам една муха да прелита, чудя се какво ще стане после. Не задавайте въпроси на детето, а казвайте какво вие виждате. Така ще го насърчите и то да споделя, да описва, да надгражда и това е страхотно!
Посетете нашия канал wwo bulgaria, където ще намерите много приказки. Повечето са в две части, които ще ви дадат чудесни идеи как да развивате приказката в игра и учене.
Ако имате идея как да допълним тази секция, пишете ни!
Нашето желание е да допълваме постоянно този набор от игри, за да може повече родители да са в постоянна готовност да игра!