Математиката е основополагаща за развитието на интелекта на детето. Колкото по-рано започнат заниманията на детето с нея, толкова по-рано то ще бъде подготвено да започне да чете. Доказано е, че децата, които рано имат математически умения, се представят и по-добре в училище. Математическите игри помагат да се развива логическо и пространствено мислене и учи децата да разсъждават, което е важно, както за училище, така и живота, през който възрастните продължават да надграждат своите познания.
Ученето на цифри, които децата механично да повтарят помага на децата да разберат ред и учи на думи, но това не е достатъчно. За да може детето да разбере, когато му кажете „подай ми 3 бонбона“, то трябва да разбира числата, и то в различни ситуации. След 2 години децата вече могат да разбират понятия кат “повече”, “еднакви”, “различни”. Децата развиват математическите умения, когато сравняват, описват, сортират предметите по някакви характеристики, които виждат като височина, цвят, големина.
Децата могат да се учат да мислят логично и да се подготвят за сложната геометрията в училище, когато се учат възможно по-рано да измерват колко са големи предметите.
Ето идеи за запознаване на децата с математиката
- Броене
Децата могат да разберат математиката през знанията за собственото си тяло – две ръце, два крака, две очи, две уши и т.н. Децата могат да се научат да броят, като ползват пръстите на ръцете си.
Каквото и да правите винаги може да включите броенето в играта – броене на предмети и др. Въвеждайте знание за числата (от 0 до 9), като броите колко са членовете на вашето семейство/ домакинство, колко стаи има у дома, колко врати има у дома, колко осветителни тела и т.н.
- Рими с числа
Използвайте рими с числа, което ще помогне на детето бързо и по забавен начин да научи числата:
ЕДНО момиче,
ДВЕ момчета,
ТРИ шарени петлета
ЧЕТИРИ часа вървяха,
ПЕТ панаира видяха,
ШЕСТ града прекосиха,
СЕДЕМ юнаци надвиха,
в ОСЕМ балкана нощуваха,
ДЕВЕТ морета преплуваха
стигнаха ДЕСЕТ планети
с ДЕСЕТ космични ракети.
- Да преброим какво има около нас
Бройте всичко около вас в къщи. Колко са предмети, които са сини, кръгли, леки, тежки, големи, малки.
- Колко на брой
Напишете цифрите върху лист хартия. На #1 поставете 1 предмет и т.н. По този начин детето ще свърже числата с цифрите.
- Изчисляване
Поставете в купа няколко предмета от един и същи вид (камъчета, копчета, макарони и т.н.) и попитайте детето колко от предметите мисли, че има в купата – нека детето направи предложение и след това пребройте заедно. Това може да се направи много пъти с различни предмети, които могат да се преброят.
- Сортиране:
Сортирайте камъчета, пръчки, копчета, различни предмети, от които имате по няколко. След като вече сте ги сортирали, попитайте, ”Колко малки камъчета или кръгли копчета намерихМЕ” – не колко ТИ намери, а използвайте първо лице мн.ч., за да наблегнете на това, че правите нещата заедно. Детето може още да не може да брои, затова вие участвате, за да го подкрепяте. Важно е да се насърчава детето да успее в това, което прави.
Сортиране: да може да сортира предмети по признак: отначало по един признак, след това по два, по три и т.н. Например: да сложи червените кубчета в една кутия, сините в друга. Това е сортиране по цвят. След това може да се добави сортиране по размер – големите червени кубчета в една кутия, малките червени кубчета – в друга, големите сини кубчета – в трета кутия и т.н. Тук може да се включи и сортиране по форма и да се запознае детето с геометричните фигури.
- Кой е по-, кой е най- ?
Подредете предметите по големина – сравнителна степен (това е по-голямо, по-дълго, по-късо, по-широко), отколкото това.
Покажете и превъзходна степен, “Това е най-голямо, най-малко, най-дълго, най- късо“. Използването на предметите е важно, защото мисиленето на малкото дете е нагледно образно.
- Измерването на дължина
Преди детето да започне да измерва с метър може да предложите да измери примерно масата с някоя от своите играчки или с молив. Колко камиончета е дълга масата, колко молива е дълга масата.? Така детето може да си представи меренето с нещо, което вижда. Както и да се научи, че може да измерва само с една и съща мерна единица – не можеш да мериш с камиончето и с молива едно и също нещо и после да ги сравняваш.
- Играйте с пъзели, градивни елементи
Кубчета, конструктори, игри с карти – доказано е, че повишават уменията по математика. При тези игри има както възможност за преброяване, така и да се формират представите на детето за местоположение.
- Пространствени отношения
Първо е необходимо детето да научи понятията горе, долу, вляво и вдясно, което може да стане с различни предмети от бита или играчка, които се поставят на съответното място.
След това в играта с кубчета, конструктори тези умения за пространствени отношения могат да се тренират успешно.
Ако имате идея или искате да споделите игра в тази секция, пишете ни!
Нашето желание е да допълваме постоянно този набор от игри, за да може повече родители да са в постоянна готовност да игра!