Движението е много важно за децата. Те имат нужда да се движат постоянно, а енергията им изглежда неизчерпаема. Движението доставя удоволствие на децата и усещане за контрол, а физическата умора благоприятства по-добрия сън и апетита им. В условия на изолация (поради карантина, боледуване или др.) и ограничените възможности да се излиза навън, осигуряването на движение и физическа активност са най-голямото предизвикателство. Ограничаването на свободното движение може значително да напрегне децата и те да станат по-изнервени, отегчени, да опитват да привличат вниманието ви по най-различни в т.ч. неприемливи начини. 

Движението е важно за детското развитие. То включва развиване на: 

обща моторика – големите мускули, позата, движението на краката и ръцете. То включва още позата, баланса и равновесието, латерализацията (представата за лява и дясна част на тялото), преминаването на средната линия на тялото (например при държане с две ръце детето задържа предмета към мислената средна линия на тялото), координация на големите мускулни маси, пространствена ориентация.  

фина моторика (движението на пръстите и китката на ръката, координацията между окото и ръката, контролът над силата на натиск, замах, придържане, пускане и т.н.) 

Физическото развитие е пряко свързано с развитието на говоренето и интелекта.

Ето защо отделяме специално внимание на движението у дома и предлагаме типове игри, които са лесни и забавни.

 

 

  Игри за тялото и настроението 

 

  1. Игра с шал или парче плат (тениска, кърпа) 

Вземете шал или друго парче плат – пуснете музика (или пейте, ако нямате музика) и започнете да правите творчески движения: вдигнете шала над главата, надясно, наляво, над пода като над вода, като конска опашка, като пеперуда.  

Тези движения много напомнят части от познатата на децата програма „Музика в действие“ и имат за цел да ги раздвижат, да ги насърчат да проявят творчество, да играят заедно с родителите си и другите деца от семейството. Наред с това, с тези движения децата може да бъдат насърчени да се ориентират по-добре за посоките –  горе и долу, ляво и дясно, отпред и отзад.  

 

  1. Създаване на ритми 

Пейте и развявайте шала, пляскайте, щракайте с пръсти, тропайте с крака, танцувайте, въртете се в кръг първо по посока на часовниковата стрелка, после обратно, използвайте тенджера и лъжица, за да произведете барабанене или ритмувайте с два дървени предмета, като ги удряте един в друг. 

Играта може да се разнообрази, като предложите на детето да произвеждате различно ниво на звуците – тихо, средно и много силно. 

 

  1. Игра на „замръзванка“ 

Пуснете музика, или пейте, или пляскайте и танцувайте. Когато музиката спре, всички трябва да  ЗАМРЪЗНАТ! След това отново пуснете музиката и танците да продължат до следващото замръзване. Може да разнообразите тази игра, като поискате от децата да замръзнат не само с тялото си, но и с лицето си – ще видите колко е забавно за тях да наблюдават различни физиономии. 

 

  1. Имитиране на животни 

Първо кажете (ако е необходимо) как се движи определено животно и какъв звук издава. След това всички у дома трябва да имитират някакво животно. Може предварително да напишете на листчета различни животни – включете детето да дава идеи и след това теглете листче и имитирайте. Подходящи са: зайци, жаби, змия, леопард, кокошка, птици, риби, коте, куче, кон, магаре и т.н. Може да разнообразите играта като имитирате животни, а другите трябва да познаят какво животно имитирате. 

 

  1. Прескачане на малки препятствия 

Подредете на пода неща с различна височина – може да са дори сгънати дрехи на различна височина и прескачайте заедно с детето. Скачайте по различни начини – с два крака, с прескачане, без да се спира, прескачане с тичане, прескачане с ходене. Така се подкрепя физическото развитие на детето и то ще може да изразходва енергия.  

 

  1. Ходене „върху въже“  

Залепете на пода дълга лента тиксо или просто опънете в права линия едно въже. Детето трябва да стъпва само на въжето като редува крак пред крак. Може да разнообразите играта, като направите сложна крива, а детето трябва да следва посоката, която сте му очертали. 

 

  1. Провиране под стол и качване върху стол 

За да стигне до определена цел детето трябва да се провре под стола, след това да се качи и да слезе от следващия стол, след това да се провре отново под стола и т.н. ….докъдето стигат столовете. 

 

 

Игри за ръцете 

 

  1. Подреждане на малки предмети 

Сложете три купички на масата или просто три купчинки, като в тях детето слага различни малки предмети (камъчета, макарони, бобени зрънца, царевични зрънца). 

ВНИМАНИЕ: по-малките деца до три години трябва да подреждат по-големи от зърна предмети. Това може дори да е смачкана на топче хартия. 

 

  1. Завъртане и отвъртане на капачка на шише 

Децата обичат тази игра! Ако имате възможност, дайте им дебни предмети, които да пускат в шишето и да го затварят. После ги помолете да извадят и да ви дадат определен предмет от шишето си. 

 

  1. Драскане или оцветяване с моливи 

За по-големите деца ще бъде приятно да оцветяват или да очертават някаква форма – дайте им например да очертаят с молив обърната чаша, ключ, дланта си, ходилото си. После тези формички може да се изрежат и оцветят. 

 

  1. Повтаряне на шаблони 

За по-големите ще бъде забавно и полезно да им нарисувате проста фигурка и те да я прекопират – например триъгълник, обърнат с върха нагоре, след това – обърнат с върха надолу. Ако това е приятно за децата, усложнявайте формите и комбинациите. 

 

  1. Отваряне и затваряне на кутии 

Вземете различни размери кутии и предложете на детето да отваря и да затваря капака им. Кутиите с различни размери и различните видове капаци ще представляват различна сложност за децата и ще им доставят удоволствие. 

 

  1. Напъхване на нещо в малка дупка 

В кутия от обувки или друго пробийте малка дупка и започнете да се редувате с детето да поставяте и да пускате в нея дребни предмети – например макарони, зрънца боб или просто малки топчета хартия. Този тип движения насърчават трипръстовия захват, координацията око-ръка, търпението и концентрацията. 

 

  1. Низане на макарони 

Макароните във формата на тръбички или други, но с дупка могат да се използват за нанизване на връв. Може да използвате различни видове макарони или мъниста и да зададете на детето нанизване в определена последователност или при спазване на схема (например кръгло, продълговато, кръгло и т.н. или по цвят – червено, зелено, синьо, ако предварително сте ги оцветили). Нанизването е много полезно за фината моторика. Имайте предвид, че децата на различна възраст трябва да работят с различен размер макарони или мъниста – по-малките деца могат да работят само с едри (3-5 см.) предмети, докато по-големите няма да имат трудност да работят с дребни и много ситни размери. 

 

  1. Намотаване на връв или шнур върху молив 

Вземете вълнен конец, защото е по-дебел или шнур и навивайте плътно около молив или пръчица. Детето ще има нужда да съобразява колко стегнат да е конеца, как да задържи моливът и конеца едновременно и това ще развие фината моторика, уменията за решаване на трудности и развиване на стратегии, както и творчеството. За по-напредналите предложете различни цветове конци, които децата да редуват и да се получат интерес. 

 

  1. Преливане на течности от чаша в чаша или преливане на течност от купа в чаша с лъжичка 

Вземете две пластмасови чашки или купички. Едната напълнете с вода, другата е празна. Нека детето да прелива течността от пълния в празния съд. Това истински ще се хареса на децата! Така ще се научат да координират движенията на ръката и ще бъде полезно умение, което ще ползват в ежедневието си и занапред. Тази игра може да се прави над леген или на мивката, за да се предпази детето от намокряне. Разнообразете играта като сменяте вида на съдовете, например пластмасова бутилка с вода да се разпредели в няколко чашки. Може да се прелива с лъжица от едната купа в другата.  

 

  1. Редене на кули от кубчета или нанизване на пластмасови чашки една върху друга, или подреждане в ред и колона 

Подреждането на кубчета във високи кули винаги е забавно за децата. Същото може да се прави и от пластмасови чашки. С чашките може да се подреждат и други форми. Използвайте подобни игри, за да подреждате предметите в редица и в колона, това е лесен начин децата да се запознаят с математически понятия през игра. После може да разнообразите и усложните като подреждате нещата по двойки или по тройки и т.н. 

 

Ако имате идея или искате да споделите игра в тази секция пишете ни!

Нашето желание е да допълваме постоянно този набор от игри, за да може повече родители да са в постоянна готовност да игра!

©2024WWO

Пишете ни

В момента не сме на линия. Но можете да ни изпратите имейл и ние ще се свържем с вас, веднага.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?