Социално-емоционалното развитие на детето е свързано с преживяването на радост, удовлетворение, сигурност, добро самочувствие. Всяка игра трябва да бъде съпътствана от положителни емоции. Но, разбира се, децата изпитват и негативни чувства и това е съвсем нормално. Те не трябва да се потискат, а общуването през игра дава възможност на децата да се научат да разпознават различни емоции и да ги управляват. Чрез играта децата по-лесно разбират и прилагат социални норми, развива се способността им на сътрудничество, толерантност, спазване на правила и общуване. През играта децата изпитват позитивни и негативни чувства, което ги подготвя за участието им в реални събития. Чрез игра децата развиват способността си да преживяват, показват и регулират емоциите си.
Социално-емоционалното развитие на детето включва:
взаимодействие и общуване в семейството, в социалната среда, взаимодействие с връстници, сътрудничество и взаимност, както и постепенното разбиране на тяхната пес-пектива, през която възприемат света, способността за балансиране на собствените потребности с тези на групата и разбиране за правата на другите деца, овладяване на социален опит– морални и нравствени норми, правила на поведение.
Игрите подбрани в тази секция са свързани с общуване с родителите през музика, съвместни дейности у дома и свободна игра
Музика
Социално-емоционалното развитие е важен елемент от детското развитие и предпоставка за постигане на цялостно благополучие. То се отнася най-общо до способността на детето да преживява, изразява и регулира своите емоции и поведение, както и да изгражда взаимоотношения с хората от обкръжаващата го среда.
Ранните връзки на привързаност родител дете са изключително важни за социалното и емоционалното развитие на децата.
Детето се опира на възрастния, към когото е развило привързаност и с негова помощ се впуска да изследва околната среда.
Още от раждането на детето родителите инстинктивно използват музика и пеене, за да го успокоят, да изразят любовта и радостта си и да си взаимодействат. Проучвания установяват, че музикалните преживявания в детството могат да ускорят развитието на мозъка, особено в областите на усвояване на езика и умения за четене. Музиката може да подкрепя всички сфери на детското развитие. Музиката помага на тялото и ума да работят заедно, Правенето на музика, особено ако включва потупване, пляскане, подскачане и танци, може да помогне за подобряване на фините и общите двигателни умения, за подобряването на координацията между ръцете и очите и много други.
Музиката на живо е известна с това, че създава наслада и вълнение у преживяващите я, повдигайки настроението и предпазва от тъга и дори болест. Точно както езика, музиката е споделен, изразителен, изобретателен, преносим начин да бъдем заедно и това може да бъде мощна сила в живота на малки деца и семейства.
- Повтаряне на ритъм
Пляскане, щракане, удряне на тенджера с дървена бъркалка, удряне на коляното (родителят го прави, детето повтаря; детето го прави, родителят повтаря)
Откликващ – ако родителят създава ритъма и детето повтаря – това означава, че детето го възприема и откликва;
Експресивен (изразителен) – когато даваме на детето да произведе ритъм и родителят повтаря, имаме пример за изразяване.
- Пейте песни по всяко време. Това подобрява настроението и подкрепя и езиковото развитие
- Римуване
1.Аз съм малко котенце, кой не ме познава.
Правя туй, което, мяу, всяко коте прави.
Мяу – мяу- мяу/4пъти
- Аз съм малко патенце, кой не ме познава.
Правя туй, което, па, всяко пате прави.
Па-па-па /4 пъти
3.Аз съм малко бръмбарче, кой не ме познава.
Правя туй, което, бръм, всеки бръмбар прави.
Бръм-бръм-бръм /4 пъти
- Аз съм малко жабченце, кой не ме познава.
Правя туй, което, квак, всяко жабче прави.
Квак-квак-квак /4 пъти
- Аз съм малко щъркелче, кой не ме познава.
Правя туй, което, трак, всеки щъркел прави.
Трак-трак-трак /4 пъти
Моето тяло
Къде са ми ръцете?
Ето ги и двете.
Аз ги пляскам тъй, тъй, тъй –
просто ей така.
Къде са ми крачката?
Ето ги и двата.
Аз си тропкам тъй, тъй, тъй –
просто ей така.
Къде ми е главата?
Между раменцата.
Аз я връткам тъй, тъй, тъй –
просто ей така.
Къде ми е косата?
Отгоре на главата.
Аз я рошкам тъй, тъй, тъй –
просто ей така.
Къде ми е нослето?
В средата на лицето.
Аз го пипам тъй, тъй, тъй –
просто ей така.
4.Парашут
Под звуците на музика възрастните у дома разпъвайте нагоре е надолу голям чаршаф или друго – детето стои отдолу, а вие спускайте и издигайте платното. Може децата да легнат в средата на чаршафа, а вие да ги люлеете или носите в кръг. Това е изключително зареждаща игра, децата я обожават.
Учене по време на хранене или приготвяне на храна
- Какво има за вечеря?
Играйте на „отгатванка“ – то е бяло, съставено е от малки зрънца, които като се сготвят, набъбват, предпочитам го с боб (отговор: ориз)
- Помощник -готвач
Нека детето (децата) да се включат в готвенето, измерването на продуктите, печенето. Можем ли да превърнем това в игра? Най-важната част от това е родителят да разказва какво прави. Да изговаря на глас всяко свое действие – сега да налеем вода в мерителната чаша, сега ще изсипя водата в тенджерата. Време е да разбъркам. Това помага на децата да свържат действието/ предмета с думата. Включвайте детето в приготвянето на храната. Поставяйте му задачи – например подай ми три яйца, или подай ми една чаена лъжичка, една супена лъжица и т.н. Включването на децата в месенето и приготвянето на сладки е истинско забавление
- Сервиране и отсервиране на масата
Децата имат нужда от опит, за да развият умения за ежедневието. Едно от тези умения е умението да се хранят чисто и да прибират масата след хранене
- Части от нещо
Докато се храните, може да говорите с детето за различните размери – парченце месо, комат хляб, филия хляб, резен ябълка, парче кекс, лъжичка мед и лъжица супа. Така децата ще могат да се ориентират в контекст за смисъла на думите и разнообразието на езика ни.
Ако имате идея или искате да споделите игра в тази секция пишете ни!
Нашето желание е да допълваме постоянно този набор от игри, за да може повече родители да са в постоянна готовност да игра!